AudiClub [Latvia]



START.LV
Top.LV
PULS.LV Professional statistical system


















       
Audi un sports

Grand Prix formula (Formula-1)

1932. gadā Audi, DKW, Horch un Wanderer apvienojās koncernā Auto Union, uz kura emblēmas katra firma attēlojas vienā no četriem riņķiem. Šis simbols ir redzams arī uz mūsdienu Audi. Lai attīstītu jaunu tirdzniecības marku, direktoru padome uzskatīja, ka labākā reklāma koncernam būs dalība auto sacīkstēs. Ar valsts atvēlētajiem līdzekļiem autosporta attīstībai ( 500 000 reiha marku piešķīra Auto union un Mercedes ), Auto Union ar izcilā Ferdinada Porša ( Ferdinad Porsche ) palīdzību sāka izstrādāt vidusmotora 750 kg Grand Prix formula ( mūsdienu F-1 mantiniece ) automobīli. Tā sākās cīņa starp Auto Union no Cvikavas un Mercedes Benz no Štutgartes, beidzoties Grand Prix motor racing's Golden Age līdz ar Otrā Pasaules Kara sākumu. Sacīkstēm pielaida bolīdus ar maksimālo svaru 750 kg, bez degvielas, ūdens, riepām un pilota. Nebija nekādu jaudas ierobežojumu, pieļāva arī turbīnu uzstādīšanu. Šie noteikumi bija spēkā līdz 1937. gada beigām. 1933. gada novembrī pirmais automobīlis izbrauca no rūpnīcas teritorijas. V16 dzinēja ar bloka savērsumu 45 grādi tika uzstādīts pirms aizmugures ass, dzinēja ar darba tilpumu 4358 m3 sasniedza 296 ZS jaudu pie 4500 apgr./min ( sekoja līdz 6000 apgr./min ) kompresijas pakāpe 7:1, un ieskrējās līdz 182 jūdzēm stundā. Neparasti bija tas, ka V16 dzinējam bija vienīgā sadales vārpsta, kura darbināja visus 32 vārstus. Hanss Stuks uzstādīja ātruma rekordu ar Auto Union typ A 1934 gadā. Šis bija pirmais, un uzreiz veiksmīgais Auto Union projekts. Pirmā nopietnā sacīkste Vāciju automobīļiem bija Avus GP 1934. gada maijā. Rindā ar Auto Union un Mercedes sacīkstēs piedalījās Bugatti, Maserati un, protams, Alfa Romeo. Profesors Porše apmeklēja gandrīz katras pirmās sezonas sacensības. Lai izpētītu automobīļa uzvedību trasē, profesors Eberans-Eberhorstsizstrādāja izstrādāja speciālu borta ierīci, ātruma un citu rādītāju ierakstīšanai. Augusts Mombergersa 1934. gada sezonā ar jauno Auto Union automobīli uzvarēja Greand Prix Vācijā, Šveicē un Čehijā. Tā bija Auto Union pirmā sezona. Konstruktori veica aerodinamisko un virsbūves aptekošo daļu izpēti aerodinamiskajā trubā, Vācu Versuchsanstalt fur Lutffahrt Berlīnē. Mēģināja piemērot sānu “svārkus”, lai uzlabotu aerodinamisko pretestību. 1935. gadā Auto Union typ-B izcīnīja uzvaras Itālijas, Tunisijas un Coppa Acerbo ( Varzi ) GP izcīņās, šīs uzvaras saistās ar Auto Union rindās parādījušos izcilo vācu pilotu Berndu Rozemeijeru ( Bernd Rosemeyer ), kurš līdz šim pilotēja DKW motociklus. Viņš pievienojās pie diviem Auto Union pilotiem: Hansam Štukam un itālim Ačillem Varzi. Uz Auto Union typ-B tika palielināts dzinēja darba tilpums līdz 4959 m3, jauda līdz 375 ZS pie 4800 apgr./min, vēlāk uz Auto Union typ-C tika uzstādīts dzinēja ar darba tilpumu 6010 m3/520ZS pie 5000 apgr./min, un milzīgu griezes momentu 630 lb ft pie 2500 apgr/min. Turpinājumā jauda tika palielināta līdz 560 ZS un tilpums līdz 6.5 litriem, Rozemeijers ar uzlaboto typ-C 1936 gadā uzvarēs Vācijas, Šveices, Itālijas GP, kā arī Coppa Acerbo Eiropas čempionātā. Ievērojami sīkstāka un dramatiskāka cīņa izvērtās 1937 gadā ar Mercedes jauno W125 modeli, taču Rozemeijeram izdevās izcīnīt uzvaras Eifel, Pescara, Donongton un ASV Grand Prix. Rūdolfs Hasse uzvarēja Beļģijas GP. 1937. gada sezonā atkal toni noteica V16 typ-C un Mercedes W125 Sudraba Bultas. Šajā gadā Ferdinads Porše pārtrauca sadarbību ar Auto Union. Atbildību par jauno V12 typ-D, uzbūvēto priekš jaunās 850kg formulas uzlika uz Eberana fon Eberhorsta. Jaunais vidusmotoru automobīlis bija ar aizmugurējo tiltu no de Dion, priekšējā torsionā piekare no Porsche. Jaunais 12-cilindru alumīnija agregāts bija aprīkots ar trīskāršu sadales vārpstu, bloka savērsumā atvēra ieplūdes vārstus, abi pārējie apkalpoja izplūdes vārstus. Dzinējs attīstīja 420 ZS. Bernds Rozemeijers traģiski gāja bojā 1938. gada janvārī, mēģinot izraut uzvaru ar Caračiola ( Mercedes ), Auto Union zaudēja savu vistalantīgāko pilotu, mūsdienu Mihaelu Šūmaheru, 10 uzvaras no Auto Union 33ām. Viņā vārdu Audi pievienoja 2000 gadā, konceptauto. Auto Union 1939 gadā palielināja V12 typ-D jaudu līdz 485 ZS un maksimālo ātrumu līdz 330 km/h, ar šo bolīdu Tazio Nuvolari aizveda Auto Union komandu līdz uzvarām Dienvidslāvijas GP Belgradā, pēdējā pirms kara GP izcīņā.



WRC

Jau pirmajā piedalīšanās reizē, janvāra Eiropas Cempionāta posmā 1981 gadā Austrijā, atnesa Audi panākumus. Quattro turpināja uzvarēt kā Pasaules, tā arī Eiropas čempionātu posmos. Vēl viens iemesls svinībām bija Mišelas Mountones uzvara Sanremo rallijā 1981 gadā, kļūstot par pirmo sievieti, kas uzvarējusi Starptautiskajā Rallija Čempionātā.
1982. gada sezona kļuva par demonstratīvu Audi quattro pārākumu pār konkurentiem, neskatoties uz Audi pārsvaru, automobīlim bija daudz trūkumu. Quattro bija ievērojami smagāka par konkurentiem, dzinēja novietots priekšā, un “kokainā” šasija veidoja automobīli nevadāmu, pie tam tehniska rakstura problēmas visu laiku lika par sevi manīt. Quattro izcīnīja konstruktoru kausu 1982 gadā, bet čempionātā uzvarēja Valters Rerls, pēc tam, kad no distances nogāja Mišelas Mountones quattro ar transmisijas defektu, pēdējā čempionāta posmā.
1983. gada sezona jau bija ne tik mākoņaina priekš Audi, “jaunsezonnieki” Lancia 037 solījās sastādīt nežēlīgu konkurenci, neskatoties uz tās aizmugures piedziņu. Audi pirmais pilots Hannu Mikkola uzvarēja čempionātā, Lancia pilotus - Marku Alens un Volters Rerls izcīnīja konstruktoru kausu.
1984. gads rallija dzīvē bija veiksmīgākais priekš Audi. Neparastais Stiga Blomkvista braukšanas stils, saīsinātā riteņu bāze, jaudīgāks motors – vairāk kā 450 ZS, kevlāra virsbūve un jaunā sešpakāpju pārnesumu kārba, izdarīja savu darbu, un atnesa Audi čempiona titulu gan pilotu iekaitē, gan konstruktoru kausu. 1984. gads izvirzīja jaunu pretendentu uz čempiona titulu, Korsikas rallijā tika pieteiks jaunākais franču ierocis – Peugeot 205 T16. Jaunais 205 būtiski atšķīrās no quattro. Dzinējs novietots aizmugurē, telpisks rāmis un automobīlis bija ievērojami mazāks par Audi, gan izmēru, gan svara ziņā. Peugeot pilots Ari Vatanens praktiski bija uzvarējis pirmajā rallijā, taču pirms finiša nokļuva avārijā... Šāds Peugeot panākums radīja bažas Audi vadībā, komandas menedžeri deva rīkojumu inženieriem Ingloštadē pilnveidot automobīli, tā kā tas vairs neapmierināja ar saviem tehniskajiem datiem. Inženieri neko īpašu neuzlaboja, un “rallija impērijas kronis” 1985 gadā tika Peugeot. Quattro izrādījās lēnāka par Peugeot un lūza daudz biežāk... Audi gan nepārstāja pilnveidot savu garabērnu, pat neskatoties uz Peugeot 205 pārākumu.

Ingolštades inženieru darbības rezultātā parādījās Audi quattro S1, kura parādījās 1000 ezeru rallijā 1985 gadā, tas pierādīja, ka Audi netaisās padoties, un vēlas atgūt savas pozīcijas. S1 ieguva rallija vēsturē jaudīgāko dzinēju, aptuveni 600 ZS, vēl milzīgus spārnus un spoilerus, kuriem bija jānodrošina pārliecinoša uzvedība uz ceļa. B grupā azarts tikai pieauga, bet S1 izcīnīja tikai vienu vienīgo uzvaru Sanremo rallijā 1985 gadā. Karjeras noriets B grupā sākās pēc Henrija Toivonena bojāejas Korsikas rallijā, 1986 gadā. Uzreiz pēc viņa nāves Audi un Ford beidza savu dalību B grupā. Quattro dažādās modifikācijās vēl piedalījās dažādās sacensībās vēl četrus gadus, bet tās bija privātkomandas. Uzvarot vēl 4us čempionātus Audi quattro ierakstīja vienu spilgtākajiem vārdiem, gadsimta sporta automobīļu sarakstā.

Tajā laikā, kad Audi uzbruka pasaules rallija čempionātiem, Audi vadība nolēma, ka vajadzētu izvirzīt automobīli Amerikā. Uz Ameriku nosūtīja pilotu Džonu Bafamu, lai piedalītos ikgadējās kalnā braukšanas sacensībās ( Pikes Peak ). Bafams uzrādīja laiku, kādu bija sasnieguši tikai 8 piloti! 1983. gada rezultāts bija tik pat veiksmīgs kā 1982 gadā, Bafams finišēja sestais. 1984 un 1985 gados Audi uz ASV sūtīja Mošelu Mountoni, un 1985 gadā viņa uzstādīja absolūti rekordu kalnā braukšanā! 1986. gadā Audi uz sacensībām nosūtīja amerikāņu pilotu Bobiju Anseru, un arī viņš uzvarēja! 1987. gadā Valters Rerls vēlreiz atnesa Audi uzvaru, uzstādot jaunu pasaules rekordu. B grupas automobīļi bija pielietojami ne tikai dalībai rallijā vai kalnā braukšanā, laikam bija piemēroti vēl kaut kam. Uzreiz pēc B grupas aizlieguma, 1986 gadā Audi piedāvāja dzinēju ar vairāk kā 1000 ZS jaudu!!! Ar šādu dzinēju rallijā piedalīties nedrīkstēja, dzinēju testēja vairākās kalnu braukšanas sacensības, un piloti viennozīmīgi atzina, ka ar šādu jaudu automobīlis kļūst nevadāms, ļoti grūti turēt ceļu nepabraucot garām līkumam , kas kalnos nozīmē drošu nāvi... Audi inženieri nebeidza pārsteigt fanus B grupas sacīkšu laikos, un līdz pat šodienai līdzjutēji atceras Audi quattro ar bailēm un cieņu.


DTM


Audi AG pirmo reizi piedalījās Vācijas sērijveida modeļu čempionātā ( DTM ) 1990 gadā. Par uzvarētāju tajā sezonā kļuva Hanss Joakims Štuks, ar Audi V8, nākamajā čempionātā Frenks Biela ar to pašu automobīli veiksmīgi spēja aizstāvēt čempiontitulu.

DTM's piedzīvoja iekšējas problēmas, un 1996 gadā beidz pastāvēt, bet 2000 gadā sērija atdzima un sāka strauji atjaunot bijušo popularitāti.

2002. gads arī kļuva par uzvaru nesošo – tituls tika Loranam Aillo.

Audi uzvarēja 2004. gada čempionāta konstruktoru kausa, komandu un pilotu izcīņā. Noslēguma posmā Hokenheimā, DTM čempionātā Audi komanda veiksmīgi pielika finiša punktu savos nospraustajos mērķos, gūstot pilnīgu triumfu Eiropas populārākajās sērijveida modeļu sacensībās. Rekordlielas, pēc skaita 133 000, auditorijas priekšā, kura sekoja sacensībām nedēļas nogalē, un pēc tā, kad pirms laicīgi izcīnīti tituli komandu un individuālajā vērtējumā, Audi AG tika pasludināta arī par konstruktoru kausa ieguvējiem. Hokenheimā par labāko Audi pilotu kļuva Martins Tomčiks ( Martin Tomczyk), kurš visu sacīkstes laiku spraigi cīnījās ar daudzkārtēju DTM uzvarētāju Berndu Šnaideru ( Bernd Schneider ) no Vodafone/DC Bank AMG-Mercedes komandas. Tomciks finišēja otrais, atpaliekot no uzvarētāja tikai 1,635 sekundes. Toms Kristensens ( Tom Kristensen ) izcīnīja ceturto vietu Hokenheimā un arī čempionātā, kļūstot par labāko gada debitantu. DTM čempiontituls tika Matiasam Ekstromam, no Audi Sport Team ABT rūpnīcas komandas, ilgi pirms finiša Hokenheimā – Brno posmā. Tad arī Audi Sport team ABT izcīnīja pirmo vietu komandu izcīņā. Tagad Audi atgriešanās DTM izpelnījās uzmanību ar Audi A4 DTM modeļa fenomenālo panākumu konstruktoru kausa izcīņā. Ar trīskāršu uzvaru DTM čempionātā Audi turpina iespaidīgu panākumu sēriju autosportā. 2005- 2006. gada sezonā spraigā cīņā uzvaru izrāva Mercedes.
2007. gada sezonu var droši saukt par aizraujošu. Cīņa par titulu turpinājās līdz pēdējiem metriem pēdējā posmā, tradicionāli Hokenheimā. Rezultātā komandu ieskaitē uzvarēja Audi Sport Team ABT Sportsline, pilotu ieskaitē Matiass Ekstroms ( Audi ). Zviedrs izmantoja abus obligātos boksu apmeklējumus pāris apļus pirms konkurentiem, rezultātā, abas reizes viņam izbraucot no boksiem bija tīra trase. Kamēr pretendenti uz uzvaru, Tomčiks un Spenglers pabija boksos, Matiass palielināja nepieciešamo pārsvaru, kurš finišā izpaudās kā četru sekunžu pārsvars pār tuvāko sekotāju.

Le Man


Pati prestižākā sacīkste Pasaulē, automobīļu sacensība uz izturību. Notiek no 1923. gada, tradicionāli – jūnija vidū. Trases konfigurācija, kura atrodas Sarte pilsētas tuvumā ( 250 km no Parīzes ), pastāvīgi mainījās un dotajā brīdi tās garums sastāda 13 kilometrus. Daļa no apļa iet pa koplietošanas ceļiem. 1999. gadā debitēja Audi R8, rezultātā uzvarējusī piecos maratonos ( 2000, 2001, 2002, 2004, 2005 gados ). 2006. gadā, pirmo reizi sacensību vēsturē “24 stundu LeMan”, prototips ar uzstādītu dīzeļdzinēju, pirmais sasniedza finiša līniju. Tas bija Audi R10, aprīkots ar V12 TDI dzinēju, darba apjomu 5,5 litri. Jauda sasniedz 650 ZS, un maksimālais griezes moments - vairāk kā 1100 Nm. Audi Sport Team Joest ieņem pirmo un trešo vietu.

2007. gadā Audi Sport Team Joest ieņem pirmo un trešo vietu.


ALMS


American Le Mans Series – Amerikāņu Le Man Sērija. To izveidoja 1999 gadā Dons Panozs ( Don Panoz ), kompānijas Panoz īpašnieks, kura būvē sporta automobīļus un sporta šasijas dažādiem seriāliem ( IRL, IndyCar Series un ChampCar ). Ideja – mēģinājums pievilkt Amerikai Le manas maratona garu. Visas sacensības notiek Ziemeļamerikā, starp tām nav nevienas diennakts, un tikai viena 12 stundu sacīkste, notiek Sebringā. Pārējās turpinās četras stundas vai 1000 kilometrus. Audi R8 un R10 ir 2000- 2007. gada uzvarētāji.


   









All logos and trademarks in this site are property of their respective owner
2002-2007 (C) Latvijas Audi Klubs
Powered by GarmTech, Coppermine, Phpbb.